سنگ چینی ازنا :

الف : توضیحات :

۱-تاریخچه سنگ چینی ازنا .

سنگ چینی ازنا مشهورترین سنگ کریستال ( چینی ) ایران می باشد . که ابتدا توسط مرحوم حاج قنبر رحیمی ، مشهور به ارباب قنبر مورد بهره برداری قرار گرفته و به نام سنگ چینی ارباب نیز شناخته شده است .

۲-این سنگ با زمینه سفید رنگ و خطوط نا منظم طوسی و مشکی موربی که دارد ، بسیار زیبا جلوه کرده است . البته نوع ممتاز کریستال چینی فاقد خطوط مورب و بسیار روشن می باشد .

۳-جنس کریستالی سنگ چینی ازنا باعث شده تا این سنگ قابلیت ساب خوب و براقیت ویژه ای را داشته باشد . تا جائیکه انعکاس نور فوق العاده آن زبانزد گردیده . لذا این سنگ بسیار مناسب محیط های کم نور می باشد .

۴-آنالیز بسیار ممتاز سنگ چینی ازنا ، موجب برتری آن از دیگر سنگ های کریستال ایران و جهان گردیده است . فلذا بعضی از طرح های اسلب چینی ازنا آن قدر زیباست که از نظر کیفی و قیمت قابل رقابت با نوع مشابه خارجی آن می باشد .

۵-سنگ چینی ازنا اغلب به صورت اسلب برش داده می شود . و طرح های بوک مچ و فورمچ آن خیلی زیباست که اکثر مهندسین آرشیتکت از این طرح ها برای طراحی سنگ کف ، دیواره های لابی ، کف سالن های مجلل و تالار ها استفاده می نمایند .

۶-از ویژگی های دیگر سنگ چینی ازنا ، استحکام آن ، مقاومت سایشی زیاد ، جذب آب پایین ، شفافیت و رنگ روشن آن خواهد بود .

۷-سورت های دیگر سنگ چینی ازنا نیز همان شفافیت و زیبایی سنگ های زمینه روشن را دارا می باشد . با این تفاوت که رنگ زمینه آنها تیره تر و خطوط موربی بیشتری را دارند .

ب : کاربرد سنگ چینی ازنا :

۱-سنگ چینی ازنا برای نماهای بیرونی و داخلی ساختمان بسیار مناسب است . اما به دلیل میزان تخلخل بسیار کم ، سطح صاف پشت سنگ ، می بایستی در هنگام نصب از گیره های اسکوپ پشت سنگ استفاده شود .

۲-استفاده از سنگ های چینی ازنا همراه با دیگر سنگ های تیره ، در افزایش زیبایی کار نقش بسیار زیادی را ایفا خواهد کرد .

ج : قیمت سنگ چینی ازنا :

-موارد مطروحه ذیل ، نقش به سزایی در تعیین قیمت این سنگ خواهد داشت .

۱-سنگ یکدست ، روشن بدون هاله های سبز و سیاه ، قطعا قیمت بالاتری را خواهد داشت .

۲-ضخامت سنگ بر قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود .

۳-ابعاد سنگ ، طرح های بوکمچ و فورمچ در قیمت سنگ موثر می باشند .

۴-کیفیت در فرآوری سنگ ، از نظر ساب و برش هم ، در قیمت سنگ تاثیر گذار می باشد .

د : معدن سنگ چینی ازنا :

-واقع در استان لرستان ( یکی از قطب های تولید سنگ چینی کشور ) ، در فاصله 24 کیلومتری شهرستان درود و شهر ازنا می باشد .

سنگ چینی سوپر ازنا ( معروف به چینی ازنا ) :

الف : توضیحات :

۱-سنگ سوپر ازنا در بین تمامی سنگ های چینی به دلیل داشتن سطحی صاف ، یکدست و با کمترین میزان رگه و موج پیچ ، با کیفیت ترین و گران ترین سنگ چینی شناخته شده است .

۲-سالها قبل به علت عدم فناوری مناسب در استخراج و برش های پیشرفته ، از این سنگ در سایز های کوچک جهت زینت بخشیدن به خانه ها و ساختمان ها استفاده میشده است .

۳-سنگ چینی سوپر ، امروز در سایز های اسلب و طولی ، محصولی منحصر بفرد شناخته شده است و از زیبایی ویژه ای برخوردار می باشد .

۴-سنگ چینی سوپر ، بیشتر در فضای داخلی ساختمان ها و به عنوان پوشش دیوار ، کف و پله ها کاربرد دارد . البته می توان در سطح کابینت ها هم از این سنگ بهره برداری نمود .

۵-مرمریت ها غالباً در فضای داخلی ساختمان ها استفاده می شوند و دلیل آن اینکه ، سنگ های هم خانواده مرمریت از جمله سنگ چینی با عدم چسبندگی مناسب مواجه و هوازدگی و فرسایش در شرایط آب و هوایی سرد و گرم موجب شده تا در فضای خارجی ساختمان مورد بهره برداری قرار نگیرد  .

ب : ویژگی های سنگ چینی سوپر ازنا :

۱-این سنگ به دلیل داشتن رگه های مورب و طولی برای اجرای اسلب های بوک مچ ( شیوه همگونی کتابی به نحوی که رگه های دو قطعه سنگ بزرگ متقارن باشند ) و فورمچ ( یعنی 4 قطعه اسلب متشکل از دو بوک مچ بر روی هم به نحوی قرار گیرند که رگه ها در اضلاع مشترک متقارن شوند . ) گزینه ای بسیار عالی و زیبا خواهد بود .

۲-سنگ های کریستال چینی ، بالاخص سنگ چینی سوپر ازنا ، به دلیل ساب پذیری فوق العاده و براقی انحصاری آن موجب می شود تا محیطی زیبا با دکوراسیون شکیل و جذاب ایجاد شود .

۳-از این سنگ در ابعاد اسلب ، می توان در هتل ها ، مجتمع های تجاری و مسکونی و در مواردی مثل کف ، دیوار لابی ، راهرو و پلکان ها استفاده کرد .

ج : قیمت سنگ چینی سوپر :

-موارد موثر در قیمت گذاری عبارتند از :

۱-میزان رگه های روشن در سطح سنگ .

۲-ضخامت سنگ .

۳-ابعاد سنگ .

۴-کیفیت ساب و برش سنگ .

که در پایان فرآوری محاسبه و قیمت نهایی معین می گردد .

-در کل این سنگ نسبت به ویژگی های منحصر بفردش قیمت بسیار مناسبی دارد و به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد .

د : آنالیز سنگ چینی سوپر ازنا :

میزان مطلوب جذب آب وزن مخصوص تخلخل مقاومت فشاری مقاومت سایشی
MIN 03/0 80/1 Petty 600 20/2
MAX 50/1 80/2 50/2 2200 6
سنگ چینی ازنا 10/1 74/2 20/0 910 3

هـ : معدن سنگ چینی سوپر ازنا :

در شهر ازنا از توابع استان لرستان و نزدیک به شهرستان درود قرار گرفته است .